Єкспериментальньій бой: проверка возможностей єлитного мотопехотного батальона Вермахта на БТР

Модераторы: Gerry, Lena

Kyrylo180 M
Автор темы
Аватара
Kyrylo180 M
Автор темы
Возраст: 44
Сообщения: 378
Зарегистрирован: 15.01.2019
С нами: 5 лет 2 месяца
Откуда: Bucha, Ukraine

#1 Kyrylo180 » 11.03.2019, 00:13

На днях отьіграл с сьіном єкспериментальньій бой, чтобьі проверить, на что способна єлитная мотопехота на бронетранспортерах в бою.
Я всегда с осторожностью использовал в играх Hanomag — больше одного юнита никогда не брал в состав войск, так как его боевьіе возможности в системе Art of Tactic мне кажутся слишком завьішенньіми. Пять (!) единиц бронетехники в роте, 10 кубиков по пехоте, меткость 1,2,3 в ближнем бою и на первом гексе, всего -1 куб при стрельбе в движении — все єто делает из бронетранспортера настоящий штурмовой юнит. Чуть ли не танк прорьіва, а ни просто armored personnel carrier.
Изображение

И вот мьі провели єксперимент — наступление батальона єлитной пехотьі на БТР на два батальона советской пехотьі, чтобьі определить, действительно ли Hanomag способньі на раз прорьівать оборону, или все-таки их статьі более-менее реалистичньі.
Отчет об игре я написал на английском, чтобьі зацепить максимально широкую аудиторию, и опубликовал на Board Game Geek и на моем англоязьічном блоге про Art of Tactic. Дублирую его здесь — надеюсь, информативньіе фото и Google Translate позволят все понять и без знания язьіка. Вьіводьі переведу.


On March 2, 2019, we conducted an game experiment—played an offensive of an elite infantry battalion on APCs against two Soviet infantry battalions, in order to test whether Hanomag is capable of easily breaking through defenses, or their stats are more or less realistic, after all.

So, the German commander (my 14-year old son) got an elite mechanized battalion from the Großdeutschland regiment:
- 1 elite infantry company
- 2 paratrooper companies (just as elite infantry, not airborne)
- 3 Hanomag units
- 1 mortar platoon + 1 machine-gun platoon on a motor transport column (Opel Blitz)
169 points according to official unit costs

This troops were opposed by two Red Army infantry battalions commanded by me:
- HQ
- 6 rifle companies
- 2 machine-gun platoons
- 2 mortar platoons
114 points according to official unit costs

The balance of combat power is 1.5 to 1 for the Germans. Notice the absence of anti-tank weapons on the Soviet side.
According to the game scenario the Germans had two tasks: capture the village (20 victory points) and reach the last field hex (10 points). Also, the cost of every unit fully eliminated will be added to the victory points of each side.

TURNS 1-2
So, here we go. Here’s the order of battle and German movement for turns 1&2:

Изображение

At the end of Turn 1, all Soviet units who could lie in ambush did that. But the 26th company in the village never got a chance to: on the very first turn two Hanomag units opened fire on it while moving, rolled 18 dice on 1,2 and had 9 hits! The entire infantry company was wiped out, even the +2 village defensive bonus didn’t help...
At the end of turn 2 the Germans reached their assault positions.

TURNS 3-4
Mortars and machine-guns disembarked from the trucks, while all the elite infantry is still in their personnel carriers.

Изображение

On Turn 4, two Hanomags fired while moving on 1,2,3, and fully eliminated another infantry company that was on an open defensive position.

In the meantime, the German machine-gun platoon marched to the vicinity of the village to come into firing position, but ran into Soviet machine-gun ambush and was wiped out (the distance was three hexes, but the Soviets were shooting on 1,2 due to the ambush).

Изображение


TURN 5
One of the Hanomag units (with paratroopers still inside) entered the village and ran into ambush. Soviet infantrymen rolled 6 dice on 1,2,3,4 due to the bonuses for ambush and village, but managed to destroy only one Hanomag, and it was the one without infantry (as paratroopers have the quantity of 4, not 5). In return, the APCs wiped out 2/5 of the infantry and suppressed it.
29th company tried to come closer to the village, was fired at by one of the Hanomag companies, lost 2/5 of its men and was suppressed.
The camouflaged Hanomags with elite infantry still inside moved and fired on the 5th mortar platoon, destroyed half of it and suppressed the rest.

Изображение

TURN 6
German mortars and two Hanomag units shoot at the hex with light woods, wipe out the entire machine-gun platoon, destroy another 2/5 of the already suppressed 29th company, and take off 1 defense point from the still ambushed 28th company.
After that, the 28th company joins the close combat in the village, but without luck. The Hanomags in the village finish off the suppressed 27th company.
Meanwhile, Soviet commander starts a bold sortie on the left flank—24th company comes out of ambush and is clearly aiming to reach the firing positions of German mortars.

Изображение

TURN 7
The suppressed 29th company in light woods endured suppressive fire from German mortars without new losses!
Close combat in the village continues. Soviet infantry destroys one more Hanomag (plus 1/4 of the paratroopers inside), and suffers no losses itself—thanks to the +2 defensive bonus. Moreover, the Hanomags are suppressed, so they can’t disembark the infantry!
The camouflaged Hanomags are moving further to the Soviet rear finishing off the 5th mortar platoon on their way.
At least one German infantry company finally disembarks from personnel carriers.
And the 24th company on the Soviet left flank comes close to German mortars without entering their kill zone.

Изображение

TURN 8
The 2nd Soviet machine-gun platoon finally has a suitable target. So it comes out of ambush and destroys 2/5 of the German elite infantry. HQ joins the feast and opens suppressive fire on the elite Germans too, having three hits on “1” and finishing them off!
24th company destroys 1/2 of German mortars, re-throws stray shots on the trucks and eliminates the entire motor transport column.
In the village, the second Hanomag unit joins the close combat. The defending Soviet infantrymen lose another 2/5 of personnel, while destroying two more Hanomags from the suppressed unit (with paratroopers inside!) Moreover, Soviet infantry isn’t suppressed itself—it passes fortitude test, having only “4” of fortitude!
Meanwhile, the camouflaged Hanomags reach the last hex on the Red Army rear and earn 10 victory points for breaching Soviet defenses.

Изображение

So, eight turns are over. The Soviet defense is obviously overrun, but the German commander didn’t manage to capture the village and suffered heavy casualties: entire elite company, 3/4 of a paratrooper company, four Hanomags, 1/2 of the mortar platoon, and the whole motor transport column.
All totaled, the German won on points 82:63.

But we wanted to see, how many turns would Germans need to finally mop up the village. So we continued playing.

TURN 9
The 29th company passed the fortitude test at the end of previous turn and joined the close combat in the village. Together with the 28th they finish off the suppressed Hanomags, while the 28th loses 1/5 of its men.
On the southern flank, suppressed German mortars are holding their position in close combat! (we forgot that in the 3rd edition of the Game Rules suppressed units should retreat if being assaulted…)
The camouflaged Hanomags rejoin the battle.

Изображение

TURNS 10-11
24th company finally finishes off the mortar crews and comes closer to the village.
Paratrooper company disembarks from APCs.
And the village hasn’t still been captured! 1/5 of infantry company and 3/4 of HQ are continuing the closed combat with the full Hanomag unit.

Изображение

TURN 12
The camouflaged Hanomags attack the village and wipe out the Soviet HQ. But the 28th company is still there, having only 1/5 of its strength left!

Изображение

TURN 13
It finally happened—the Germans have mopped up the village. The 24th company didn’t manage to go into combat there as it was fired at and suppressed by the paratroopers. End of game.

Изображение


MY CONCLUSIONS

1) In Art of Tactic, Hanomags can really be used as assault vehicles against infantry defenses, and not only as personnel carriers. Especially, if the opponent is weak in anti-tank weapons.
2) Key to success when using Hanomags is in choosing the optimal time and place to disembark infantry.

My son had some troubles with the latter: one paratrooper company was just traveling inside Hanomags until the 11th turn, while another one was destroyed while sitting inside APCs and never got a chance to fight. On the other hand, his elite company had disembarked in the wrong place, at the wrong time—when the last machine-gun ambush wasn’t uncovered yet.

The game lasted 1.5 hours, and we both enjoyed every minute of it!

Добавлено спустя 20 секунд:
МОИ ВЫВОДЫ
1) В Art of Tactic БТР действительно можно использовать в качестве штурмовых машин против обороняющей пехотьі, а не только для подвоза личного состава. Особенно, если противник слаб в противотанковом оружии. Например, в нашей отьігранной партии даже наличие у советской стороньі сорокапятки существенно не изменило бьі ход и результат боя.
2) Ключ к успеху при использовании БТРов — в вьіборе времени и места вьісадки пехотьі.

Что думаете, насколько реалистичньі звездовские характеристики Hanomag?
https://art-of-tactic.blogspot.com

Константин M
Аватара
Константин M
Возраст: 37
Сообщения: 1758
Зарегистрирован: 20.07.2014
С нами: 9 лет 8 месяцев
Откуда: Москва

#2 Константин » 11.03.2019, 12:49

В тот момент, когда Звезда решила, что часть отрядов в системе будет взводами, а часть - ротами, началась большая проблема. Бронетехника в системе - взводы, а пехота - роты, но одну подставку пехоты нужно посадить в БТР, значит его надо тоже сделать ротой, а их там что-то около 13 штук было. 13 штук - 13 пулеметов МГ, с чем это можно сравнить? С одной стороны это как у одной немецкой стрелковой роты (12), с другой аж как у трех взводов пулеметов, которые почему-то по характеристикам отличаются в разы. Также можно сравнить с противопехотными возможностями четырех взводов Матильд-2, т.к. у тех тоже были только пулеметы. В любом случае ситуация получается абсурдной.

В моей системе (взводный уровень), если БТР начинает вести огонь, то по нему можно стрелять, как по пехоте с большой защитой, т.к. пулеметчика можно поразить из стрелкового оружия. В реалиях Звезды наверное целесообразней рассматривать роту не пустых БТР, а роту мотопехоты, которая имеет увеличенную скорость, броню при перемещении, но в бою имеет класс пехоты.

Kyrylo180 M
Автор темы
Аватара
Kyrylo180 M
Автор темы
Возраст: 44
Сообщения: 378
Зарегистрирован: 15.01.2019
С нами: 5 лет 2 месяца
Откуда: Bucha, Ukraine

#3 Kyrylo180 » 12.03.2019, 21:19

В моей системе (взводный уровень), если БТР начинает вести огонь, то по нему можно стрелять, как по пехоте с большой защитой, т.к. пулеметчика можно поразить из стрелкового оружия. В реалиях Звезды наверное целесообразней рассматривать роту не пустых БТР, а роту мотопехоты, которая имеет увеличенную скорость, броню при перемещении, но в бою имеет класс пехоты.
Интересная идея! Можно попробовать приравнять их к пехоте с защитой, скажем, "3".
А если БТР начинает вести огонь, то по нему можно стрелять в следующий ход, так?
https://art-of-tactic.blogspot.com

Константин M
Аватара
Константин M
Возраст: 37
Сообщения: 1758
Зарегистрирован: 20.07.2014
С нами: 9 лет 8 месяцев
Откуда: Москва

#4 Константин » 13.03.2019, 12:08

По-хорошему, надо в тот же, то есть или из обороны/засады при ведении огня в движении, или отдать пехоте приказ вести огонь по БТР, который сработает только в том случае, если БТР сам будет стрелять (разработчики говорили, что можно отдавать невыполнимые на начало хода приказы с расчетом на определенные события).

Kyrylo180 M
Автор темы
Аватара
Kyrylo180 M
Автор темы
Возраст: 44
Сообщения: 378
Зарегистрирован: 15.01.2019
С нами: 5 лет 2 месяца
Откуда: Bucha, Ukraine

#5 Kyrylo180 » 14.03.2019, 13:47

По-хорошему, надо в тот же, то есть или из обороны/засады при ведении огня в движении, или отдать пехоте приказ вести огонь по БТР, который сработает только в том случае, если БТР сам будет стрелять
А как бьіть з бонусами защитьі в селе/городе? БТРьі их получат как бронетехника, а не пехота?
И получит ли пехота бонус меткости в ближнем бою в городе против БТРов?
https://art-of-tactic.blogspot.com

Константин M
Аватара
Константин M
Возраст: 37
Сообщения: 1758
Зарегистрирован: 20.07.2014
С нами: 9 лет 8 месяцев
Откуда: Москва

#6 Константин » 14.03.2019, 21:17

Kyrylo180 писал(а):А как бьіть з бонусами защитьі в селе/городе? БТРьі их получат как бронетехника, а не пехота?
И получит ли пехота бонус меткости в ближнем бою в городе против БТРов?
Мы сейчас про вариант с пустыми БТРами или с БТРами, являющимися мотопехотой? В первом случае БТРы остаются с бонусами и штрафами бронетехники, т.к. они не могут спрятаться в зданиях и т.п., а с крыш расстреливать пулеметчика БТРа намного приятнее.

Kyrylo180 M
Автор темы
Аватара
Kyrylo180 M
Автор темы
Возраст: 44
Сообщения: 378
Зарегистрирован: 15.01.2019
С нами: 5 лет 2 месяца
Откуда: Bucha, Ukraine

#7 Kyrylo180 » 17.03.2019, 19:35

Мы сейчас про вариант с пустыми БТРами или с БТРами, являющимися мотопехотой? В первом случае БТРы остаются с бонусами и штрафами бронетехники, т.к. они не могут спрятаться в зданиях и т.п., а с крыш расстреливать пулеметчика БТРа намного приятнее.
А во втором случае, когда пехота внутри сидит?
https://art-of-tactic.blogspot.com

Константин M
Аватара
Константин M
Возраст: 37
Сообщения: 1758
Зарегистрирован: 20.07.2014
С нами: 9 лет 8 месяцев
Откуда: Москва

#8 Константин » 18.03.2019, 10:19

Я бы сделал так: все бонусы и штрафы определяются текущим типом отряда в данный ход, а он зависит от выполняемого приказа:
1) походное перемещение - бронетехника
2) огонь в движении - бронетехника или пехота с защитой 3 (кому как удобнее стрелять, но бонусы и штрафы бронетехники, т.к. пехота в броневиках)
3) остальное - пехота с защитой 2 (фактически обычная пехота + постоянный бонус за прикрытие броней).


Вернуться в «Отчеты»

Кто сейчас на форуме (по активности за 5 минут)

Сейчас этот раздел просматривают: 2 гостя
Боты: Ahrefs [Bot]